
İŞLETMELERDE EĞİTİMİN ÖNEMİ
İnsan kaynaklarında personel seçimi yapılırken hangi seçme ve yerleştirme tekniği kullanılırsa kullanılsın; personelin bilgi ve yeteneklerinin yüzde yüz işe uyumunu sağlamak, uygun eleman seçimini tam olarak gerçekleştirmek oldukça zordur.
Firmaların verimli ve karlı çalışmalar yapabilmeleriiçin işgücünün sürekli eğitimine olanak sağlanmalıdır.Kalitenin artırılması , güvenli çalışmanın sağlanması ve en kısa sürede başarılar elde etmek için işgücü eğitimi gereklidir.
Değişim, gelişim ve ilerleme olması için personel eğitimi ön sarttir. Bir iste basarılı olmanın şartı o is ile ilgili yeterli eğitimi alma ile doğru orantılıdır. Eğitimsiz bir işgücünün işe motivasyonunu sağlamak çok güçtür.
İş gücünün eğitim ihtiyaçlarının baslıcaları şunlardır;
- Mesleği ve yapacağı iş ile ilgili teknik bilgi
- Kolaylastırıcı pratik bilgiler
- Mesleği ile ilgili yeni gelişmeler
- Sektör veya işletmeye aitözel bilgiler
- Verimlilik
- Ergonomi
- Sivil savunma , yangın , genel kültür
- Üstleri ve astları ile ilişkilerinin nasıl olması gerektiği
- Kendine ait yetki ve sorumluluğu bilmesi için konular.
Personel eğitimininihtiyacinin nedenleri ise;
-Sürekli gelişen yeni teknoloji,
- Önceki eğitiminde mesleğini tam kavramamış olmak
- Teknolojik gelisme ve zamanla iş ortamında yeni sorunların ortaya çıkması
- Önceki bilgilerin unutulması , yanlıs hatırlanması yada eksikliklerin doğması
- Eğitim gördügü meslekten baska bir alanda çalıştırılması.
EĞİTİMİN AMAÇLARI
Eğitimin amaçları işe alınan personel ve işletme açısından olmak üzere iki grupta incelenebilir.
İşe alınan kişi açısından;
İşe yeni alınan personeli işe alıştırmak, kendine özgüven kazanmasını sağlamak,
İşyerineolan bağlılığının ve verimliliğinin arttırılması, çalışana rahat bir ortam hazırlamak ve bunu hissettirmek.
İşletme açısından;
İşgücü-devir hızını düşürmek ve işletme karlılığını arttırmak,
İşgörene sorumlulukların bildirilmesi iş akışının sağlanması ve ileride oluşacak gereksiz zaman kaybına yönelik sorunları ortadan kaldırmak.
Mesleki Oryantasyon Eğitimi kapsamında yer alan konulara gözatarsak;
Çalışma saatleri-molalar-yemek saatleri-dinlenme salonu-yemekhane-sağlık kabini-üst yönetim gibi personelin bilmesi gereken fiziki ortamların tanıtımı,
İşletme tanıtıcı yayınlar, konferanslar, açık oturumlar, grup toplantıları,
Görsel teknikler (video-slayt-fotoğraf...), El kitabı
İşletme Gezileri ve uzmanlarca yürütülen tanıtım faaliyetleri
Mesleki Oryantasyon Eğitimi, bireye işletme tarafından değer verildiği izlenimi verdiği için, bireyin iş motivasyonunu dolayısıyla çalışma azmini ,verimliliğini hızla arttırmaktadır. Personel verimliliğinin artmasıyla birlikte, işletme verimliliğinin de artışı söz konusu olmaktadır.